Sponsoreret indhold
En af de helt hotte brancher for tiden er digital markedsføring.
Det er en branche, som virkelig har skudt afsted.
Det betyder også, at der er mange lykkeriddere, som lugter hurtige penge. Det kan gå udover dem, som rent faktisk gør et stykke ærligt arbejde.
Hvordan vælger du den rigtige person til din digitale markedsføring?
Jeg vil fortælle lidt om de ting jeg ville kigge efter, hvis jeg skulle finde én til, at varetage opgaver som SEO (søgemaskineoptimering), sociale medie-strategi, konverteringsoptimering, AdWords eller andre ting, som omhandler din digitale tilstedeværelse.
- Det første jeg ville kigge efter, var om han havde en portefølje med lignende opgaver som jeg skulle have løst. Dog ikke alle har en oplyst portefølje, men det giver dig en god indikation på hans arbejde.
- Det næste jeg ville kigge efter, var selvfølgelig de opgaver han havde lavet. Kunne jeg finde nogle resultater herpå.
- Jeg ville se efter om han havde nogle relevante uddannelser. Ikke alle har en decideret uddannelse, men er selvlært. Der er jeg lidt splittet, fordi det kan give en god indikation om han har været villig til, at tage en uddannelse – eller flere. På den anden side, så er der mange selvlærte, som er virkelig dygtige. Det vigtigste er, at de har prøvet noget. Learning by doing.
- Der findes et hav af certificeringer til folk i den digital branche. Mange udsteder certifikater for et gennemført kursus eller test. Men se f.eks. om han har certificeringer fra større brands og virksomheder. Google laver flere certificering og de er meget respekterede. Så kig efter Google certificeringer.
- Jeg ville besøge hans digitale profiler. De fortæller både om hvilken type person de kigger på, men også hvad han kan. De kan give et indblik i hans arbejde og resultater. Sproget han skriver på kan indikere noget om, hvordan han er. Det er godt med en veltalende teamplayer.
En af de vigtige grunde til, at finde en pålidelig marketing manager, digital media specialist eller SEO-ekspert er, at han skal arbejde med white hat SEO. Altså SEO hvor Google ikke vil straffe dig, hvis de opdager beskidt spil (black hat SEO). Det kan koste dig dyrt.
En anden grund – og mere vigtig – er selvfølgelig, at han kommer til, at være din virksomheds ansigt ud ad til, når han præsenterer og repræsenterer virksomheden i reklamer og på de sociale medier.
Søgemaskineoptimering
Man behøver ikke være SEO ekspert for, at være ansat som digital marketing manager, men det er rigtig godt, at kunne de basale ting indenfor søgemaskineoptimering.
Både for at man ikke lavet noget, som Google ikke kan lide. Men specielt fordi man kan “stjæle” adskillelige placering i Googles søgeresultater, hvis bare man sørger for, at have styr på de mest basale ting indenfor SEO. Som f.eks. korrekt og semantisk markup, Google MyBusiness, en god søgeordsanalyse, SEO på Youtube videoer, optimering af SEO på f.eks. WordPress (et CMS som mange millioner bruger verden over).
Jeg kunne nævne mange flere ting, da den digitale branche er meget meget bred. Og som digital marketing manager skal man kunne mange ting og binde de mange områder sammen. Plus det, så skal du også have en god forretningsforståelse. Du har mange mange område du skal bevæge dig på.
Derfor er der mange, som specialisere sig i et område og bliver eksperter på området. Ikke mange virksomheder har dog mulighed og ressourcer til, at hyre specialister, så de outsourcer opgaverne til bureauer. Disse bureauer har så ansat eksperter til, at dække de forskellige områder indenfor digital markedsføring.
Sociale medier
Et vigtig element i den digitale markedsføring er de sociale medier. “Alle” er der og du kan målrette din virksomheds indhold til helt konkrete målgrupper.
Så find en marketing manager med erfaring indenfor de sociale medier.
Desuden er det en super mulighed for billig, målrettet reklame. Og den er målbar.
AdWords
Erfaring med Google AdWords er en kæmpe fordel. Det er et annonceringsværktøj, som virkelig kan drive trafik til dit website. Ikke bare trafik, men trafik hvor brugerne viser en form for interesse i dit produkt eller emne allerede før de lander på dit website.
Google AdWords figurerer i Googles søgeresultater og er baseret på søgninger fra brugerne. Så brugeren kan være i flere faser. F.eks. research-fasen, købs-fasen eller after market-fasen.
Mit bud på en mand til digital markedsføring er Martin Linde. Du kan se mere om ham på martinlinde.dk. Han er har været i branchen siden 2013 og har en PBA i Digital Konceptudvikling. Plus en masse masse kurser og certificeringer indenfor SEO, Google AdWords, Google Analytics, Emailmarkedsføring, Projektledelse og flere relaterede områder.